MENU |
MODERNÁ PRÍPRAVA - ÚSPEŠNÍ ABSOLVENTI |
MENU |
|||||||
Priebeh projektu realizovaného pre Operačný program Vzdelávanie spolufinancovaného |
|||||||||
z európskeho sociálneho fondu. |
|||||||||
Projekt: Moderná príprava – úspešní absolventi |
|||||||||
Hlavným cieľom projektu bolo v zmysle opatrenia premeny tradičnej školy na modernú |
|||||||||
INOVOVAŤ A MODERNIZOVAŤ obsah, metódy a formy vyučovania na Strednej odbor- |
|||||||||
nej škole polytechnickej, na základe čoho škola pripraví úspešných absolventov, ktorí sa |
|||||||||
uplatnia v praxi u zamestnávateľov , alebo budú pripravení na ďalšie štúdium na vysokej škole. |
|||||||||
Rozpočet projektu: 342 985,37. € |
|||||||||
Začiatok realizácie aktivít projektu: Október 2010 |
|||||||||
Koniec realizácie aktivít projektu: 31. marec 2013 |
|||||||||
Cieľová skupina: 350 žiakov zapojených do projektu |
|||||||||
Počet pedagogických pracovníkov: 24 vyškolených pedagogických zamestnancov |
|||||||||
Inovované učebné materiály pre 14 predmetov |
|||||||||
Inovácia učebných materiálov sa realizovala v 5 odboroch: |
|||||||||
Mechanik nastavovač |
|||||||||
Mechanik strojov a zariadení |
|||||||||
Mechanik elektrotechnik |
|||||||||
Programátor obrábacích strojov a zváracích strojov a zariadení |
|||||||||
Chemik - spracúvanie kaučuku a plastov |
|||||||||
Projekt zahŕňa dve hlavné aktivity :
|
|||||||||
Inovácia, tvorba a overovanie ŠkVP a učebných materiálov pre odborné predmety
|
|||||||||
Inovácia, tvorba a overovanie ŠkVP a učebných materiálov pre odborné predmety |
|||||||||
pre vyučovanie cudzích jazykov |
|||||||||
Cieľom oboch aktivít bolo inovovať ŠkVP pre odborné predmety, vytvoriť inovatívne |
|||||||||
učebné materiály a otestovať ich na vyučovaní |
|||||||||
Kvalita vzdelávania na škole závisí v rozhodujúcej miere od kvality pedagogických zmes- |
|||||||||
tnancov a podmienok pre vyučovanie, ktoré im škola vytvorí. V rámci hlavných aktivít |
|||||||||
projektu sme preto realizovali tieto činnosti : |
|||||||||
1. Vzdelávanie učiteľov prostredníctvom školení |
|||||||||
2. Modernizácia a nákup didaktickej techniky, odbornej literatúry |
|||||||||
3. Inovácia ŠkVP |
|||||||||
4. Tvorba a inovácia nových učebných materiálov – z hľadiska obsahu a metód vyučovania |
|||||||||
a ich testovanie |
|||||||||
5. Vyhodnotenie implementácie projektu |
|||||||||
1 činnosť: Vzdelávanie učiteľov | |||||||||
Školenia sa realizovali počas celého trvania projektu . Podmienkou výberu dodávateľov ško- |
|||||||||
ení a lektorov bolo praktické získavanie a precvičovanie požadovaných zručností namiesto |
|||||||||
teoretizovania. |
|||||||||
Školenie mäkkých zručností ( zamerané na teambuilding, empatiu, asertivita ...) |
|||||||||
zúčastnilo sa ho 20 pedagogických zamestnancov. Pedagogickí zamestnanci – členovia |
|||||||||
projektového tímu absolvovali na úvod projektu 4-dňové školenie mäkkých zručností mimo |
|||||||||
Nitry, aby sa spolu zoznámili v iných podmienkach ako je škola. Cielom školenia bolo urobiť |
|||||||||
z kolektívov dvoch predtým samostatných škôl jeden tím, ktorý bude spolupracovať na |
|||||||||
projekte a teambuildingovými aktivitami vniesť do pedagogickej práce nové impulzy, ktoré |
|||||||||
ktoré využijú vo výchovno-vzdelávacom procese. |
|||||||||
Školenia pre prácu s interaktívnymi prvkami – prebiehalo počas celej doby projektu |
|||||||||
v pravidelných intervaloch v priestoroch školy v novozriadených IKT učebniach. Zúčastňo- |
|||||||||
valo sa ho 20 pedagogických zamestnancov, ktorí získavali vedomostí a zručností pre prácu |
|||||||||
s interaktívnymi technológiami a priamo sa naučili ovládať nové didaktické prostriedky tak, |
|||||||||
aby ich následne mohli aplikovať na vyučovaní. |
|||||||||
Školenie Autodesk Design Academy - Autocad Inventor – 3 dňové školenie v priesto- |
|||||||||
roch školy preprácu so softvérom pre strojárske predmety, ktorého sa zúčastnilo 12 peda- |
|||||||||
gogických zamestnancov |
|||||||||
Školenie progeCAD 1 dňové školenie v priestoroch školy pre prácu so softvérom pre stro- |
|||||||||
járske a elektro odbory, ktorého sa zúčastnilo 6 pedagogických zamestnancov. |
|||||||||
Školenie Tvorba simulácií činnosti elektrických modelových zariadení na PC - Počet |
|||||||||
zúčastnených pedagogických zamestnancov: 4 v priestoroch školy v Nitre |
|||||||||
Školenie pre využívanie softvéru pre nemecký a anglický jazyk – 4 ped. zamestnanci |
|||||||||
2 činnosť: Modernizácia a nákup didaktickej techniky, odbornej literatúry
|
|||||||||
Na to, aby mohla škola uskutočniť zmeny v metódach a formách štúdia a zaviesť viac prak - |
|||||||||
tických činností do štúdia, bolo nevyhnutné zariadiť školu dostatočnými didaktickými |
|||||||||
prostriedkami. |
|||||||||
Žiaci školy sú rovnako ako väčšina mladých ľudí zdatní v oblasti výpočtovej techniky, svet |
|||||||||
informačných technológií je ich životným priestorom. Preto bolo nutné zmeniť a prispôsobiť |
|||||||||
zabehané spôsoby vyučovania ich potrebám a využívať pri vyučovaní interaktívne spôsoby |
|||||||||
vyučovania. Pre našich pedagógov to bola náročná úloha, ale popasovali sa s ňou veľmi |
|||||||||
dobre čoho dôkazom sú aj novovytvorené učebné materiály a prezentácie jednotlivých inovo- |
|||||||||
vaných predmetov. |
|||||||||
Pred realizáciou projektu boli počítače používané na vyučovaní značne zastarané, nedali sa |
|||||||||
na nich používať špeciálne odborné programy. |
|||||||||
V rámci realizácie projektu „Moderná príprava - úspešní absolventi“ vybudovala stredná |
|||||||||
odborná škola polytechnická štyri nové interaktívne učebne s pripojením na internet, ktoré |
|||||||||
sú vybavené štyrmi modernými interaktívnymi tabuľami, 52 novými počítačmi, dvomi vizuali- |
|||||||||
vizualizérmi či hlasovacím zariadením. Učitelia zapojení do projektu využívajú pri aktivitách |
|||||||||
projektu 10 nových notebookov a nové veľkokapacitné USB kľúče. Okrem toho škola zakú- | |||||||||
pila 4 keramické, 4 magnetické tabule do učební, nové multifunkčne zariadenia pre tlač, ko- |
|||||||||
pírovanie a skenovanie. |
|||||||||
K skvalitneniu výučby prispel aj nákup Softvéru Autodesk Inventor s licenciou pre 25 PC.
|
|||||||||
Veľký význam má nákup didaktických pomôcok a materiálu pre programovanie CNC stro- |
|||||||||
jov či VIDEOSEKVENCIE vzniku triesky pri strojovom obrábaní. |
|||||||||
Dôležitý bol taktiež nákup elektrosúčiastiek pre svojpomocnú výrobu pomôcok, pretože |
|||||||||
niektoré didaktické pomôcky nie je možné vôbec nakúpiť pre konkrétne podmienky odbor- |
|||||||||
ného výcviku. |
|||||||||
Pre skvalitnenie vyučovacieho procesu sa v rámci realizácie projektu zabezpečilo prostred- |
|||||||||
níctvom externej firmy grafické spracovanie interaktívnych testov podľa požiadaviek autorov |
|||||||||
učebných materiálov jednotlivých odborov. |
|||||||||
Nové učebne sú pravidelne využívane a ich vybudovanie ma pre modernizáciu vzdelávacieho |
|||||||||
procesu veľký význam. |
|||||||||
3 činnosť: Inovácia ŠkVP | |||||||||
Cieľom plánovaných inovácií bolo prispôsobenie obsahu a metód vzdelávania potrebám praxe. |
|||||||||
Spoluprácou s podnikateľskými subjektmi naši pedagogický zamestnanci spracovali ŠkVP |
|||||||||
a učebné materiály. Do tvorby a inovácie ŠkVP sa zapojili pedagogickí zamestnanci, ktorí |
|||||||||
vytvárali inovatívne materiály pre vyučovanie v odborných predmetoch a cudzích jazykoch. |
|||||||||
V prvom roku projektu bola činnosť projektového tímu zameraná na jednej strane na analýzu |
|||||||||
potrieb trhu práce, vysokých škôl a potrieb žiakov a na druhej strane na analýzu existujúceho | |||||||||
obsahu a foriem výučby. |
|||||||||
Na základe analýzy boli určené nové tematické celky, ktoré sa začlenili do osnov jestvujúcich |
|||||||||
predmetov a z platných učebných osnov sa vyčlenili tematické celky alebo ich časti, ktoré už |
|||||||||
nezodpovedajú súčasným podmienkam a požiadavkám praxe. Pri inovácii odborných pred- |
|||||||||
metov sme spolupracovali s odborníkmi – zástupcami zamestnávateľov v regióne ako napr. |
|||||||||
Marell, Muhlbauer, Foxconn, Teximp. |
|||||||||
4 činnosť: Tvorba a inovácia nových učebných materiálov | |||||||||
Učitelia odborných predmetov vypracovali nové učebné materiály ( učebné texty, interaktívne |
|||||||||
materiály a pracovné listy) pre jednotlivé ročníky. |
|||||||||
Vypracované materiály prešli odbornou oponentúrou. Oponenti boli odborníci z praxe, ktorí |
|||||||||
vypracovali oponentské posudky, ktoré obsahujú vyhodnotenie všetkých dôležitých faktov. |
|||||||||
Pedagogickí zamestnanci počas trvania projektu vypracovávali materiály, v ktorých sú zapra- |
|||||||||
cované inovatívne metódy a formy vyučovania a novovytvorený obsah vzdelávania. Inovatívne |
|||||||||
spôsoby vyučovania sa pilotne testovali na vyučovaní. Počas projektu všetci členovia projek- | |||||||||
tového tímu pravidelne zisťovali spätnú väzbu – hodnotili účinnosť nových učebných materiá- |
|||||||||
lov, využívania didaktických prostriedkov a inovatívnych spôsobov výučby. |
|||||||||
Metodické postupy, učebné materiály spolu s multimediálnou podporou sa overovali v praxi |
|||||||||
t.j. na vyučovaní. Každý učebný materiál resp. vyučovacia hodina/téma bola zhodnotená |
|||||||||
autorom, žiakmi, kolegami a to formou dotazníkov pre žiakov prípadne aj vzájomnej hospitá- |
|||||||||
cie. Sumár všetkých učebných materiálov bude v elektronickej podobe umiestnený v neverej- |
|||||||||
nej časti školskej webovej stránky, konkrétne v novovytvorenom všeobecnovzdelávacom |
|||||||||
portáli, kde budú mať prístup učitelia a aj žiaci. |
|||||||||
Na záver projektu sa uskutočnila prezentáciu implementácie projektu, na ktorú bol zameraný: |
|||||||||
5. Seminár pre odbornú verejnosť a pedagogických zamestnancov | |||||||||
Seminár za účasti zástupcov zamestnávateľov a odborníkov z vysokých škôl, ktorého sú- |
|||||||||
časťou bola aj prezentácia častí úspešne inovovaných vyučovacích hodín. |
|||||||||
V rámci diskusie sa hľadali riešenia problémov a možností ako bude projekt prebiehať v bu- |
|||||||||
dúcnosti, na základe referencií a výmeny skúseností od pedagógov a odborníkov z praxe. |
|||||||||
Spokojnosť zamestnávateľov s absolventmi sa bude dať zistiť v nasledujúcich rokoch po |
|||||||||
ukončení projektu. |
|||||||||